7 sposobów na BATATY

Słodki ziemniak (batat) to pożywne warzywo, które zawiera potężną dawkę składników odżywczych i dużą ilość witaminy A (jest źródłem beta-karotenu, który nadaje mu piękną, żywą pomarańczową barwę). Jest również bogaty w błonnik i potas. Są naturalnie słodkie, pyszne i sycące. Włączenie ich do naszego jadłospisu jest zdecydowanie dobrym pomysłem! Jak dla mnie słodki smak batatów jest bardzo przytłaczający i dlatego albo ląduje w słodkich przysmakach (smoothie, ciasta), gdzie sprawdza się jako naturalny, zdrowy słodzik. Jeżeli natomiast biorę się za bataty w wytrawnym wydaniu to prawie zawsze mocno je doprawiam i są one częścią posiłku bogatego też w inne smaki, tak by je dobrze zbalansować.

To co z nimi zrobić?

Jeśli masz zamiar ugotować lub upiec słodkie ziemniaki, to nie musisz ich obierać ze skórki (oczywiście należy je wtedy dobrze wyszorować), chyba że robisz puree, zapiekankę, zupę, ciasto lub inny deser. Pozostawienie skórki na batatach niesie za sobą korzyści odżywcze (jest to dodatkowe źródło błonnika) jak i smakowe (po upieczeniu skórka jest chrupka i doskonale komponuje się z mięsistym wnętrzem.

Pieczenie

Pieczony słodki ziemniak to idealny dodatek do obiadów. Im cieniej pokroimy batata tym będzie się on bardziej równomiernie i szybciej piekł. Temperatura piekarnika powinna być ustawiona na minimum 200 stopni, jeśli chcemy żeby skórka była chrupiąca. Jeżeli pieczemy batata przekrojonego na pół to należy go po nakłuwać, dzięki czemu nadmiar wody szybciej będzie parował z jego środka, a pieczenie będzie jeszcze bardziej wydajne. Wystarczy polać go oliwą i przyprawić solą oraz pieprzem (lub ulubionymi ziołami). Pieczemy do momentu, aż skórka będzie chrupiąca, a wnętrze miękkie. W zależności od piekarnika i wielkości słodkich ziemniaków może to zająć od 30 do 60 minut.

Po upieczeniu słodkich ziemniaków możecie je podać z dowolnymi dodatkami. Świetnie sprawdzają się ze składnikami o intensywnym smaku, jak suszone pomidory.

Pure

Tłuczone słodkie ziemniaki to łatwy i przyjemny dodatek do obiadków. Podczas przygotowywania tłuczonych ziemniaków trzeba podjąć parę decyzji. Pierwsza to obieranie ze skórki. Jeśli robimy obiad dla siebie i nie zależy nam na estetyce dania i teksturze to można zostawić skórkę. Jeśli jednak mamy w domu gości lub sami lubimy przygotowywać dwoje talerze w „elegancki” sposób, to aby pure były gładkie i miało jednolity kolor, wcześniej bataty musimy obrać.

Bataty gotują się bardzo szybki, bo wystarczy 15-20 minut, aby uzyskać odpowiednią miękkość,.

No i najważniejsze – słodkie czy słone? Pure z batata to świetny dodatek do wypieków, jeśli jednak decydujemy się na słone smaki, to warto dodać do pure oliwy, zioła, tahini, czosnek czy imbir.

Grillowanie

W przypadku przygotowywania batatów z grilla można bazować kierować się tymi samymi zasadami co przy pieczeniu. Ja jednak wolę, kiedy grillowane warzywa mają mocno przypieczony wierzch i miękki środek. Aby uzyskać takie efekt warto zblanszować wcześniej warzywa (gotować ok. 10-15 minut, a później umieścić w zimnej wodzie). Takie na wpół ugotowane warzywa sprawdzą się świetnie na grillu.

Frytki lub chipsy

Kto nie lubi frytek?! To zawsze jest hit! 😀 Chrupiąca, prosta do przygotowania przekąska. Wystarczy przygotować cienko pokrojone w słupki bataty, wymieszać z olejem, solą, papryką, chili i piec w mocno nagrzanym piekarniku (220 stopni). Ważne by frytki były odseparowane od siebie i co jakiś czas mieszać je by się równomiernie zarumieniły.

Jak frytki to również oczywiście ketchup lub inny ulubiony sos!

Jeśli chcemy przygotować chipsy pamiętajmy o tym by były one baaardzo cienko pokrojone. Tylko wtedy uzyskamy odpowiedni poziom chrupkości!

Duszone bataty

To mój ulubiony sposób przygotowywania batatów. Sprawdzają się one świetnie jako dodatek do zup, curry, zapiekanek i gulaszy. Dzięki nim danie zyskuje na dodatkowym, ciekawym smaku i teksturze.

Do tego typu przepisów nadają się idealnie mrożone bataty, których nawet nie trzeba rozmrażać przed dodaniem. Dodatek innych warzyw, takich jak cebula, marchew, por, cukinia, bakłażan, czosnek, a do tego aromatyczne zioła i przyprawy… tworzy połączenie idealne.

Na słodko

Moim największym odkryciem było wykorzystanie batata w wypiekach i smoothie. Uwielbiam to, że nadaje im naturalną słodycz! Sprawdza się świetnie jako zamiennik jajek w wegańskich ciastach, a koktajlom dodaje ciekawej konsystencji. Jeśli jeszcze nie próbowaliście takiego zastosowania słodkiego ziemniaka to koniecznie musicie wypróbować!

Wskazówki:

Słodkie ziemniaki są dostępne przez cały rok i na szczęście można je znaleźć w praktycznie każdym większym sklepie. Bataty mogą mieć różny kształt i wielkość. To od Was zależy ile będziecie w stanie zjeść, ale nawet jeśli kupicie za dużo to nie martwcie się, bo bataty bardzo łatwo można przechowywać z zamrażarce zarówno w formie pokrojonych w kostkę jak i pure.

Pamiętajcie, żeby wybierać twarde bataty, nie powinny mieć żadnych miękkich plamek ani dziwnych przebarwień. Takie świeże słodkie ziemniaki można przechowywać nawet parę tygodni w chłodnym miejscu, chociaż ja najczęściej jeśli mam je zachować na później to obieram, kroję w kostkę i zamrażam.

  1. Makaron z batatem i dynią w kremowym sosie

Spaghetti a la wegańska carbonara, czyli makaron z batatem i dynią w kremowym sosie.

Makaron z batatem i dynią w kremowym sosie

2. Burrito z batatem i guacamole

Pomysł na obiad? Proszę bardzo! Doskonałe BURRITO z kawałkami batata, nerkowcami, guacamole i sosem czosnkowym, a wszystko to w meksykańskim stylu.

Burrito z batatem i guacamole

3. Kolorowe burgery bez bułki

Uwielbiam wegańskie burgery! I to tak na prawdę w każdej postaci. I chociaż nie stronię od pieczywa to dzisiaj postawiłam na wydanie bez bułki. Nieskromnie przyznam, że są wspaniałe i zatwierdzone przez mojego Męża, jako świetny zamiennik mięsnej wersji. A zrobiłam je na bazie czerwonej fasoli, ryżu i upiekłam zamiast usmażyć. Ich przygotowanie nie zajmuje długo biorąc pod uwagę, że wystarczy po prostu zmiksować składniki. Smakują na prawdę wyśmienicie! Do tego to świetna opcja dla osób na diecie bezglutenowej.

Jak wspomniałam postanowiłam uwolnić burgery z bułek i zastąpiłam je dużą ilością kremu z soczewicy i batata, a do tego oczywiście porcja dodatków, czyli marynowane buraczki, świeży szpinak i czerwona cebulka. Jest kolorowo i świeżo pomimo, że mamy środek zimy! Zamiast kremu z soczewicy można użyć ulubionego humusu lub guacamole. Jeżeli macie ochotę na inne roślinne burgery to na moim blogu znajdziecie wiele propozycji!

Kolorowe burgery bez bułki

4. Gulasz z soczewicy i batatów

Pyszny gulasz z soczewicy i batatów (a do tego masło orzechowe), o smaku curry, chili i czosnku.

Gulasz z soczewicy i batatów

5. Cukiniowo-batatowe brownie

Obłędnie pyszne, pożywne i zdrowe. Nie wiem jak Was przekonać do spróbowania warzywnych wypieków, ale niech to ciasto mówi samo za siebie!

CUKINIOWO-BATATOWE BROWNIE

6. Batatowo-orzechowe smoothie

Kto by pomyślał, że kolejny raz nadprogramowa ilość batatów na obiad sprawdzi się idealnie na śniadanie! Dzielę się z Wami tymi pożywnymi przepisami na smoothie, bo moim zdaniem właśnie teraz sprawdzają się najlepiej. Czujemy już wiosnę i chcemy jeść lżej, ale z drugiej strony jeszcze nie jest ciepło, a takie połączenie smaków świetnie się sprawdza.

Batatowo-orzechowe, białkowe smoothie

7. Batatowe babeczki

Na umilenie dnia przepis na batatowe, pełnoziarniste babeczki.

Batatowe babeczki