Jagodowy nerkownik

Zrobiłam po raz pierwszy nerkownik! I na pewno nie ostatni, bo wyszedł przepyszny. Idealny na ciepły, letni dzień.

Wakacje kojarzą mi się nierozłącznie z sernikiem na zimno (moja ciocia robiła go zawsze na moje urodziny). Oj dawno go nie jadłam! Podczas moich ostatnich urodzin przypomniałam sobie o nim i postanowiłam zrobić nerkownik, jako wegański substytut tradycyjnego sernika na zimno. Prócz podpieczenia orzechów (można je też podprażyć na patelni), nerkownik nie wymaga pieczenia. Dla niewtajemniczonych jest to oczywiście sernik zrobiony z nerkowców. Na prawdę pyszny i warty wypróbowania.

jagodowy nerkownik

Jest sezon na jagody/borówki i ostatnio kupiłam ich sporą ilość w lidlu. Były tak ładnie spakowane w wiaderka, że nie mogłam się oprzeć. I stąd nerkownik stał się jagodowy. Znakomite połączenie!

Nerkownik wyszedł bardzo lekki, delikatny. Nie wymaga użycia mąki, ani cukru. Ja posłodziłam go syropem klonowym, ale możecie też użyć miodu, jeżeli go jecie.

Jagodowy nerkownik

6 porcji (1 porcja to ok. 300 kcal) (użyłam foremki o średnicy 15 cm)

czas przygotowania: ok. 30 minut (+noc na moczenie orzechów i min. 1.5h w zamrażarce)

koszt: ok. 3,70 zł za 1 porcję

Składniki:

nerkowce 185 g

mleczko kokosowe (z puszki) 50 g

jagody 100 g

syrop klonowy 40 g

sok z 1/4 cytryny

orzechowy spód:

migdały 55 g

nerkowce 30 g

chia 10 g

syrop klonowy 10 g

Wykonanie:

Nerkowce moczymy w wodzie przez całą noc (najlepiej wstawić je zalane wodą do lodówki). Orzechy na spód podpiekamy w 180 stopniach przez 10 minut.

Następnie miksujemy je z nasionami chia, syropem i odrobiną wody na gładką masę. Spód wykładamy do małej foremki (moja ma średnicę 15 cm) i umieszczamy w zamrażarce.

Namoczone nerkowce odcedzamy i miksujemy na gładka masę z mleczkiem kokosowym, jagodami, syropem i sokiem z cytryny.

Masę wykładamy spód i całość wkładamy do zamrażarki na min. 1.5 godziny. Podajemy ze świeżymi owocami.

Blueberry cashew cake

Bluberry cashew cake – ideal for summer time. Delicate and melt in the mouth.

6 servings (1 serving – 300 kcal) (15 cm diameter)

Ingredients:

cashews 185 g

coconut canned milk 50 g

blueberries 100 g

maple syrup 40 g

juice from 1/4 of lemon

cake base:

almonds 55 g

cashews 30 g

chia 10 g

maple syrup 10 g

Instructions:

Place cashews in water and leave for night (put it in the fridge). Bake nuts for cake base for 10 minutes in 180 Celsius degrees.

Then mix them in the food procesor  with chia, maple syrup and a little bit of water. Put the mass into the form and put in the freezer.

Drein cashews and mix until smooth with coconut milk, blueberries, maple syrup and lemon juice. Put it onto the prepared cake base and place in the feezer for at least 1.5 hour.

Serve with fresh fruits.