Tani jadłospis na cały dzień

Uwielbiam mówić o tym jak bardzo powiązane są ze sobą zasady przygotowywania tanich posiłków i zdrowe odżywianie. Trzymaj się pełnowartościowych produktów, zastąp mięso strączkami i warzywami, a przede wszystkim trzymaj się z dala od przetworzonej żywności! Trzymam się tych zasad, ale jak wiecie w moich przepisach znaleźć możecie również duże ilości makaronów, ryżu i kasz.

Wiele osób bardzo uważa, by nie spożywać dużej ilości węglowodanów i dlatego rezygnuję z tego rodzaju rozwiązań. Ja wręcz przeciwnie. Uważam, że odpowiednia ilość węglowodanów to nasze podstawowe źródło energii, której bynajmniej ja potrzebuję dużo. Swoją dietę staram się komponować tak, aby węglowodanów w diecie było ok. 70%, aczkolwiek koniec końców zazwyczaj jest to ok. 60%. Nie bójcie się węglowodanów! A jeżeli już, to tylko takich, które pochodzą ze słodyczy i wypieków. Ja takich unikam. Moje podstawowe źródła węglowodanów to warzywa, owoce, kasze, makarony, ryż, mąka itp.

Dzisiaj postanowiłam pokazać Wam przykładowe dania, które są tanie, a przy tym (w moim odczuciu) zdrowe.

Oczywiście każdy z nas musi znaleźć sposób odżywiania, który będzie mu służył najlepiej. Polecam aplikację na stronie cronometer.com (którą niedawno przypadkiem znalazłam). Można parę dni poobserwować czy to co jemy dostarcza nam odpowiedniej ilości składników odżywczych i przede wszystkim czy się nie przejadamy (lub odwrotnie). W moim przypadku odkryłam, że spożywam zdecydowanie za mało kalorii w ciągu dnia i mogę spokojnie pozwolić sobie na większe porcje. Z resztą jest to prawda, bo od czasu kiedy pracuję intensywniej (przy tej samej diecie) moja niedowaga jeszcze bardziej wzrosła.

Wracając do tematu tanich i zdrowych posiłków oto kilka wskazówek:

  • w czasie zimy postaw na mrożonki (wbrew pozorom są one o wiele lepszej jakości niż świeże warzywa o tej porze roku). Z moich źródeł słyszałam, że do mrożonek trafiają warzywa i owoce najlepszego sortu, te najmniej pryskane i najświeższe; pozostałe lądują w jogurtach i sokach;
  • makarony, ryż, kasze w umiarkowanych ilościach są jak najbardziej ok, dlatego nie trzeba ich unikać jak ognia. Aczkolwiek warto ich zdecydowaną część w potrawach zamieniać na warzywa;
  • duże ilości warzyw najłatwiej jest przemycać w gulaszach, zupach itp., jeżeli więc macie problem ze zbyt małą ilością warzyw w diecie, to pomyślcie nad takimi przepisami.

Postanowiłam podzielić dzisiejsze propozycje na: śniadania, obiady i desery. Na blogu możecie znaleźć również przepisy na drugie śniadania i wiele innych. Te, które dzisiaj wybrałam, to takie które ostatnio najbardziej mi posmakowały i które postanowiłam Wam zaproponować 😉

Tanie śniadania

Jak wiecie przepadam za śniadaniami na słodko 😀

tanie śniadania

Ruchanki

Grzybowa owsianka imbirowa

Bananowa owsianka z chia i masłem orzechowym

4-składnikowe gofry – proste i szybkie

Owsianka Kiwi

Maślane pankejki z sosem kiwi

Tanie obiady

Grillowana papryka z kaszą bulgur

Tatarski Burger

Ciecierzyca w sosie kurkumowym z ryżem

Słodko-ostra potrawka

Makaron z warzywami w sosie winnym

Tymiankowy makaron orkiszowy z kremem grzybowym

Brokułowa pasta z cytrynowym kremem

Kotleciki z Ciecierzycy

Tanie desery

tanie desery

Tiramisu

Zapisz

Zapisz



  • Wszystko wygląda pysznie. Mój wzrok najbardziej przyciągają buraczane naleśniki:)

  • Same pyszne propozycje! Też uwielbiam słodkie śniadania 😉 Tak dawno nie jadłam gofrów, że te ze zdjęcia najbardziej tutaj kuszą 🙂