Wegańska sałatka po azjatycku z wędzonym tofu

Muszę przyznać, że pomimo tego iż ostatnio jakoś w kuchnia mam tendencję do robienia szybkich i prostych posiłków to wychodzi mi to na dobre. Tosty z karmelizowaną cebulką, penne z kremowym sosem dyniowym, a teraz sałatka po azjatycku z wędzonym tofu z niesamowicie aromatycznym sosem sojowo-orzechowym. Chyba jesienna pora powoduje, że mam ochotę na ostre, azjatyckie smaki, bo zdecydowanie mam ochotę na więcej.

Azjatycka kuchnia kojarzy mi się z doskonałym połączeniem smaków – słony, słodki, ostry, kwaśny. Wszystko w jednym i wszystko to tworzy danie idealne!

 

Wegańska sałatka po azjatycku z wędzonym tofu

To danie jest pełne zdrowego, roślinnego białka! Nie tylko z orzechów (a tutaj jest ich sporo, bo w sosie znajdziemy masło orzechowe, a całość podałam z prażonymi nerkowcami), ale również za sprawą wędzonego tofu, które podsmażyłam z odrobiną soku pomarańczowego.

Jak dla mnie w tym daniu podstawą jest właśnie orzechowo-sojowy sos, do którego reszta stanowi dodatek. Ryż, mix sałat, czerwona fasola, orzechy, tofu – to wszystko za sprawą sosu nabiera wyrazistości i powoduje, że chcemy jeszcze i jeszcze z każdym kolejnym kęsem. Na zdjęciu wszystko wygląda oczywiście ładnie i pięknie, ale przyznaję się, że po jego zrobieniu przerzuciłam wszystko do miseczki i porządnie wymieszałam, tak aby smaki się połączyły.

Wegańska sałatka po azjatycku z wędzonym tofu

4 porcje (1 porcja – ok. 500 kcal)

czas przygotowania: ok. 20 minut

koszt: 6,10 zł

Składniki:

sos orzechowo-sojowy:

masło orzechowe 90g

sos sojowy 40g

sok z 1/2 cytryny

syrop klonowy lub miód 25g

chili 1/3 łyżeczki

czosnek 2 ząbki

imbir 1/3 łyżeczki

do podania:

ryż biały 160-200g

orzechy nerkowca 65g

olej do smażenia

tofu (wędzone lub naturalne) 225g

sok z pomarańczy 4-5 łyżek

sól i pieprz do smaku

mix sałat 2 paczki

czerwona fasola ok. 80g

szczypiorek

Wykonanie:

Składniki na sos blendujemy na gładką masę (jeżeli sos będzie za gęsty to dodajemy więcej wody). Odstawiamy. Ryż gotujemy wg instrukcji na opakowaniu.

Orzechy przenosimy na papier pergaminowy i podpiekamy ok. 10 minut. Na odrobinie oleju podsmażamy pokruszone tofu przyprawione solą, pieprzem i sokiem pomarańczowym (ok. 6-8 minut).

Na talerz wykładamy ryż, mix sałat, fasolę, orzechy, tofu, szczypiorek i całość polewamy sosem. Najlepiej wszystko zmieszać przed zjedzeniem.

Vegan Asian salad with smoked tofu

Asian salad with smoked tofu and incredibly aromatic soy-peanut sauce.

4 servings (1 serving – 500 kcal)

time of preparations: 20 minutes

Ingredients:

peanut-soy sauce:

peanut butter 90g

soy sauce 40g

juice from 1/2 lemon

maple syrup or honey 25g

chili 1/3 teaspoon

garlic 2 cloves

ginger 1/3 teaspoon

for serving:

white rice 160-200g

cashew nuts 65g

frying oil

tofu (smoked or natural) 225g

orange juice 4-5 tablespoons

salt and pepper to taste

mix lettuce 2 packs

red beans canned 80g

chives

 

Instructions:

Blend all ingredients for the sauce (if the sauce is too thick, add more water). Cook rice according to instructions on the package.

Put the cashews on the parchment paper and bake for about 10 minutes. On a small amount of oil fry the crushed tofu seasoned with salt, pepper and orange juice (for about 6-8 minutes).
Serve rice with mix lettuce, beans, nuts, tofu, chives and sauce. Mix everything before eating.